Originalna izložba Antuna Tonija Blažinovića u Gradskom muzeju

Radio Prkos 19.06.2020 KULTURA
img

Jučer je u Gradskom muzeju otvorena originalna izložba skladatelja, izvođača i glazbenog inovatora, inače rođenog Novogradiščanina, Antuna Tonija Blažinovića koji se već niz godina bavi jednom nesvakidašnjom temom, odnosno, postupcima geometrizacije glazbe. Upravo to je rezultiralo postupcima Nota trajanja korijena broja i Glazbena mjera trokuta – trianglemetre. Riječ je o autorskom radu Antuna Tonija Blažinovića koji se temelji na glazbenoj mjeri trokuta postavljenoj na temelju dimenzija pravokutnog trokuta. Drugi postupak Nota trajanja korijena broja bavi se zvukom u trajanju korijena broja.

Na početku otvorenja izložbe, ravnateljica Muzeja Marija Mihaljević upoznala je posjetitelje s temom i postavom izložbe i životopisom Antuna Tonija Blažinovića.

Inače, Antun Toni Blažinović kao autor i izvođač, djelovao je u bendovima Only Bass And Drum i Legen, a jedan dio svoje glazbene karijere posvetio je skladanju glazbe za kazališne predstave. Između ostaloga, surađivao je s Kazalištem mladih, Eurokazom, Akademijom dramskih umjetnosti. Geometrizacija glazbe označila je novo razdoblje njegova skladateljskog rada.

Zanimljiv je i njegov put do ideje Glazbene mjere trokuta; „ Jedne sam večeri sanjao da se glazbena mjere kreće po nekom trokutu. Sljedećeg jutra sam to zapisao i dugo je stajalo u ladici, kako bi se reklo. Jednoga dana odlučio sam izračunati kako bi to bilo da se glazbena mjera kreće po dimenzijama trokuta. Ali ono što je bitno nakon nekog vremena sam shvatio da je pravi izazov da to bude pravokutni trokut.”

Pojašnjavajući nastanak svoje teorije napominje da je važan pravokutni trokut jer samo pravokutni trokut dimenzija 3-4-5 ima hipotenuzu kao cijeli broj te je za njega bilo jednostavno postaviti glazbenu mjeru nanizanu izmjenama 3/4, 4/4 i 5/4 mjera-kao polimetar. No pravi izazov je bio, kako kaže, kada se dođe do dimenzija pravokutnih trokuta hipotenuze koji su korijenski brojevi i to je ono što je složeno kod ovog geometrijskog lika.

„Nakon toga sam dalje razvijao i eksperimentirao sa tom mjerom, tako se i nametnula ideja proizvodnje note u trajanju korijena broja. Razlika u dobivanju trianglemetra kao glazbene mjere trokuta je da sam istu dobio programiranjem u računalu, a notu trajanja korijena broja sam proizveo kao fizičku, odsviranu pomoću "instrument-kruga".” - objašnjava Blažinović.

Svoju ideju ne temelji samo na matematičkim principima nego i na filozofskim, a prvi puta ju je promovirao u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu 2004. godine kada je zajedno sa bubnjarom iz benda po prvi put izveo nešto u glazbenoj mjeri trokuta.

U Muzeju su tako izloženi plakati sa tekstovima filozofa kao i Blažinovićevi tekstovi, zatim trodimenzionalni predmeti koje je autor izradio zajedno sa svojim ocem Ivanom Blažinovićem – instrument krug, trokutasta stolica i video materijali koji pomažu u vizualizaciji i razumijevanju ove kompleksne teorije.

On navodi da njegov koncept predstavlja prvi korak ka geometrizaciji parametra trajanja (glazbenih mjera i notnih vrijednosti), nasuprot institucionalno prihvaćenoj aritmetizaciji. Odgovore i potvrdu takvog načina razmišljanja pokušava pronaći i u filozofiji od antike do današnjih dana.


Glazbenu mjeru trokuta do sada je predstavio u Mariboru, Čakovcu i Zagrebu, a sada i u svojoj rodnoj Novoj Gradiški. TC

 

Slične vijesti

Najnovije